FANDOM

Sabel m/1899 är en värja som används i huvudsak av infanteriet och Fortifikationen. Sabeln finns i två olika utföranden som brukas av officerare samt fanjunkare respektive för sergeanter. Sabeln bars i sabelkoppel genom ett hål i vapenrocken eller kappan. I och med införandet av sabeln skulle äldre sabelmodeller (sabel m/1859 och sabel m/1893) göra om banden på baljan till den modell som på sabel m/1899.

Utseende Redigera

Sabel m/1899 finns i två olika längder på klingan; 86,5 cm och 80 cm. Runt sabelfästet fästs en portepé m/1797 i gulddragararbete för officer och fanjunkare eller silverdragararbete för sergeant.

Officer och fanjunkare Redigera

Rak, dubbeleggad klinga med dubbla blodränder och ornament i guld med överliggande text "Konungen" på vänster sida respektive "Fäderneslandet" på höger sida. På båda sidor av klingan lilla riksvapnet och nordstjärnan. Svart fäste av trä omlindat med tvinnad metalltråd i guldfärg samt hel fästkappa som övergår i ett ciselerat lejonhuvud. Genombruten bred parerplåt i förgylld metall prydd med lilla riksvapnet.

Sergeant Redigera

Rak, dubbeleggad klinga med dubbla blodränder. Svart fäste i trä omlindat med tvinnad metalltråd i guldfärg samt hel fästkappa med nitknapp.

Balja Redigera

Balja av stål anpassad efter klingans längd, men till utseende densamma. Fast bärögla på ringbandets insida och på dess ovansida, samt doppsko.

Användning Redigera

Likt de flesta hugg- och stickvapen tillverkade på senare tid har denna sabel inte till primär uppgift att agera vapen utan att istället fungera som en del av uniformen som prydnad och befälstecken.

Vid tjänst i parad eller daglig dräkt (utom till syrtut och bigesch) bärs sabeln hängandes i sabelkoppel m/1898 eller livrem m/1898 och bärrem m/1899, under livplagget. Vid bärande av syrtut och bigesch bars sabelkoppel m/1859 av tillåten modell utanpå livplagget.

Ändringar Redigera

G. o. d. ?? 1913, n:r ?? Redigera

Samtliga sabelbaljor i krigsmakten svärtas.

Gevärspersedlar
Revolver m/1887Sabel m/1859Sabel m/1889Sabel m/1893Sabel m/1899
Remtygspersedlar
Officerslivrem med hängslen m/1898Portepé m/1797Revolversnodd m/1899Sabelkoppel m/1859Sabelkoppel m/1898Sabelkoppel m/1899Snodd till signalpipa
Utredningspersedlar
Första förbandInfanteriofficersväskaKikareKikarfodralOfficersränsel m/1898Officersväska m/1898Reservportionsväska m/1898Revolverfodral m/1895SignalpipaVäska